fbpx
Välj en sida

Allt du behöver veta från senaste IPCC-rapporten

FN:s klimatpanel IPCC har i dagarna släppt sin senaste rapport. Tonfallet är rakare än tidigare och experterna understryker vikten av klimatanpassning för att rusta våra samhällen inför de nu oundvikliga klimatförändringarna. I den här artikeln sammanfattar vi de viktigaste lärdomarna från IPCC-rapporten samt vad ni som företag kan göra för att skapa förändring i rätt riktning. 

Den 28 februari släpptes den senaste IPCC-rapporten och läget är allvarligt. Det är bråttom att sänka utsläppen och bevara världens naturliga ekosystem för att skydda oss mot klimatförändringarna. Hur allvarliga konsekvenserna kommer att bli ligger nu i våra händer.  

Många ekosystem är redan förlorade. Konsekvenserna vi ser av den globala temperaturhöjningen är översvämningar, torka, stormar, värmeböljor och skogsbränder. Ju varmare det blir desto mer komplexa blir följderna. Det leder till matbrist, sjukdomar, skador på ekosystem och infrastruktur. Flertalet länder är redan drabbade. 

IPCC:s nya retorik

Retoriken kring tidigare IPCC-rapporter har till stor del handlat om att inge hopp. Det vi ser nu är en mer rak och direkt kommunikation. Det handlar om klimatanpassning och hur vi bör rusta våra samhällen kring de klimatförändringar som oundvikligt kommer att ske.  

Fem punkter att ta med sig

Vi vet att det här kan vara svårt att ta in. Vetenskapen är komplex och det är helt omöjligt att sätta sig in i allt som sker. Det ni behöver veta är följande:  

Planeten blir varmare, människan är ansvarig.

Effekterna är alarmerande, i värsta fall skrämmande. 

Lösningarna finns tillgängliga. 

Vi behöver öka tempot. 

NI kan göra skillnad! 

Hur gör ni skillnad som företag? 

Hur går man då från tanke till handling med sitt klimatarbete? Här listar vi fem steg som skapar förändring på riktigt.

R

Mät & reducera

Kom igång så snabbt ni kan med att mäta er klimatpåverkan och reducera så hårt ni kan. Målet är absolut noll.  

R

Inkludera Scope 3

Inkludera alltid utsläpp från hela värdekedjan (Scope 3). För de flesta företag ligger största delen av klimatpåverkan där (upp till 90%).  

R

Sätt vetenskapliga mål

Sätt vetenskapliga klimatmål och strategier både inom och utom värdekedjan så ni vet att era mål ligger i linje med de globala målen (t ex Science Based Target eller Exponential Roadmap Initiative)

R

Klimatfinansiera

Se klimatfinansiering som en strategi för att jobba mot de globala klimatmålen. Har ni möjlighet, investera i Direct Air Capture som permanent avlägsnar koldioxid från atmosfären.  

R

Se längre än ert fotavtryck

Särskilt om det är litet (som många tjänsteföretag i Sverige). Mät era historiska utsläpp, överväg insatser för att hjälpa till att minska andras utsläpp genom att finansiera klimatprojekt i utvecklingsländer men kolla även på era leverantörer och kunder. 

Det är lätt att känna sig uppgiven vid läsning av rapporter som dessa, men det gäller att inte tappa hoppet. Det bästa ni som företag kan göra är att agera nu. På Tricorona Climate Partner vet vi att företag kan göra skillnad. Sedan 2006 har vi hjälpt företag att minska sin klimatpåverkan. Tveka inte att höra av er om ni behöver vägledning på er klimatresa.  

Behöver ni vägledning på er klimatresa?
Sv En